se gb

Kameror, ljud och ljus

Som ni kanske redan läst var det meningen att göra en kortfilm inte längre än tio minuter för att testa samarbete, manusskrivande samt genomförande. Så vi bestämde oss för att hålla det väldigt enkel. Men det växte, både manus och hur vi skulle gå tillväga rent tekniskt. Det viktigaste är berättelsen och när vi insåg att den från början va rätt så tunn så skrevs den om och blev längre. Samma grundstory men med mer utfyllnad och utifrån det gick vi vidare till hur den skulle filmas. Vi hade tillgång till enkla tekniska detaljer såsom en Canon 7D, lite olika lampor och ljudupptagningsapparatur.

Logistik

Det största problemet vi stötte på var logistiken. Filmen spelades in på Hagabadet i Göteborg och vi fick tillgång dit på kvällar efter stängning fram till tolv på natten. Med andra ord cirka tre till fyra timmar per scen. Även vid en rätt så enkel film behövs det lampor, stativ, räls med mera och att förflytta detta tar sin tid, speciellt om man är två man, men vi blev snabbt effektiva och kunde ägna mestadels tiden åt inspelning.

Utrustning

Canon 7D till de flesta scener. För de mörkare scenerna i källaren hade vi hyrt Sony FS100 av Victor Johansson Logzin. Linser som använts är sigma zoom 16 till 50 mm samt Helios 44M tillsammans med Kowa 16H för riktiga anamorfiska lensflares. För att lättare kunna ställa skärpa och få en större skärm att se de filmade resultatet på hade vi en SmallHD 6 tums. För undervattensscenerna hyrde vi en GoPRO HD2, även denna utav Victor Johansson Logzin. För ljud använde vi dels kamerans inbyggda samt en H4n ljudinspelare tillsammans med en Golden Age Project FC4 samt en GAP FC 1 Mk2 för voice overs. Lampor från Elinchrome, två stycken studiolampor med varmvita lampor i på 3200K. Green Screen, både i tygform och i papper. Stativ från Manfrotto för upphängning av tygerna. Mer om Green Screen finns att läsa om under rubriken "Green screen" längst upp på sidan.

Ljud

En sak som bidrog till att filmen tog lång tid att färdigställa var beslutet att lägga på ljud senare. Detta gällde främst dialogen. I efterhand var det en dum ide. Ljudet som kameran plockar upp är inte helt optimalt. Vi var som sagt två personer bakom projektet så för att effektivisera själva inspelningen brydde vi oss inte om att få bra dialogljud från början utan tänkte ”det fixar vi sedan” – det stående skämtet om allt var ordet ”post” vilket betyder att både ljud och grafik fixas eller läggs till efteråt vid klippbordet.

När vi väl gjorde en grovklippning av filmen och läste in dialog separat insåg vi att det kändes fel. Ljudet stämde inte med miljön och det spelade inte någon roll hur mycket filter vi än trixade med för att få det att låta bra. Så vi tog beslutet att ta det ljud som kameran plockade upp och använda det.

Redan från början var vi överens om att göra filmen i 5.1 ljudsystem, dvs höger och vänster fram, en mittenhögtalare, höger och vänster bak samt en bashögtalare. Ljudet som kameran hade spelat in, renderades om så det stämde med det ljudet som projektet var inställt på, det vill säga 44kHz 24bitar. Dialogen lades i mittenhögtalaren. Allt annat ljud, så kallat ambient, spelades in efteråt och lades i lämplig högtalare beroende på var just det ljudet kom ifrån.

Bild

Efter varje inspelningstillfälle loggades materialet och konverterades till ett format som är smärtfritt för datorn att jobba med. Kameran spelar in mpeg videofiler. Denna typ av codec är lämplig som uppspelningsmaterial. Tex alla dvdfilmer har mpeg som standard videocodec. Det är dock extremt olämpligt att ha som grund när man klipper en film. Codecen vi avänder heter Cineform – Neoscene. Filerna blir visserligen fyra gånger så stora så det gäller att ha mycket utrymme att tillgå.

Vi började projektet med två internt stripade (raid 0) Westerndigital 500 gig diskar men utökade senare med en extern Raidlåda. Raid 0 innebär att man slår samman två eller fler diskar till en enhet som data fördelas på. Fördelen med detta är att disken blir betydligt snabbare men risken att förlora information ökar markant. Går en disk sönder har all data försvunnit. Med andra ord, ingen säkerhet.

Så för att lösa det införskaffades en Sharkoon Raidlåda som vi tryckte in fem st Westerndigital 500 gig diskar i och nu körs den med raid 5. Det är enkelt uttryckt samma som raid 0 fast med säkerhet, går en disk sönder kan man återställa materialet och byta ut den trasiga disken och forsätta jobba.

Vi valde att följa det klassiska bredfilmformatet 2,39:1 för att komma bort från videokänslan som 16:9 erbjuder samt allt är inspelat i 24P eller rättare sagt 23.976 frames per sekund för den rätta filmkänslan.

Programvara

Som editering och effektprogram kör vi Adobe CS 5.5. Detta innebär att vi redigerat allt i windowsmiljö med Adobe Premiere och Adobe After Effects.