se gb

Dead Love med torris och fisklinor

Ni som sett filmen vet att den innehåller en del effekter. De är både avancerade After Effects kompositioner och gamla hederliga filmtricks med fisklinor och torris. Både David och jag är stora fans av de gamla filmerna från 70-80-talen. Vi pratar om Star Wars, Indiana Jones, E.T. och Alien. Dessa filmer gjordes under en tid då datoranimeringar inte fanns. Vi båda har jobbat med 3D animering och modellerat och animerat i 3D Max, Maya och Alias, men trots detta så föredrar vi faktiskt de gamla hederliga tricken att göra film. På något sätt känns det mer äkta, kanske för att de just är äkta. De är ingen virituell värld som skapats i en dator på ett litet kontor i brist på syre och inspiration.

Filmer som spottas ut från det stora landet i väst är idag en orgie av 3D animeringar blandat med riktiga aktörer. Hela filmer spelas in framför greenscreens. En del lyckas behålla själva känslan av filmen men många förlorar allt genom att använda 3D. Inte för att vi är teknikfientliga på något sätt, tvärtom, men det jag pratar om här är själva själen i en film. Den där speciella gnistan som hållit filmskaparna på fötter och tvingat dom att tänka. Det behövs inte idag för svaret på alla svårta komplicerade frågor är alltid de samma. "Vi gör den scenen i 3D". Oavsett hur vild idén är så går den att göra i 3D. Detta är ju helt underbart, men det gör på bekostnad av att filmens själ dör lite. Därför bestämde vi oss för att inte ha någon 3D i Dead Love alls. Visst finns de en hel del After Effects-scener men de är alla grundade på riktiga bilder.

Dead Love består av många scener där vi använt oss av fisklinor, torris och bärselar. De hade gått att göra i datorn men de hade inte varit lika roligt.  Vi har redan nu påbörjat inspelningen av ytterligare en film. Denna film har vi lagt ner väldigt mycke tid på att bygga saker. Så om intresset finns kvar, och vi har råd, så kommer vi fortsätta att göra filmer med lite mer "old school" effekter.